Workshop

Maak kennis met de methodologie van PlugNPlay

Tijdens de PlugNPlay-workshop zal jij technologie en creativiteit inzetten om jouw eigen omgeving te boosten. Met de toolbox ontwikkel je een innovatief prototype om jouw dagelijks leven te verbeteren. Een workshop/Lab duurt 3-5 dagen en is opgebouwd uit volgende fasen:

1. Why?

Uitdaging van de week

 

2. How?

PlugNPlay

 

3. What?

Brainstorm over jouw project

4. Act!

Start het Prototypen

5. Pitch!

Presenteer jouw project

Hiernaast vind je het programma van onze allereerste workshop.

01

WHY?

Wie zijn wij; wie ben jij; en wat staat op het programma? Na een eerste kennismaking introduceren we jou tot de uitdaging van de workshop binnen thema’s zoals climate change, mobiliteit,…

Voor online workshops werken we via Zoom.

02

HOW it Works?

PlugNPlay: hoe werkt het? Tijdens dit deel van de workshop maak je kennis met de toolbox (1) en het input-outputcircuit (2), en programmeer je een prototype (3). Daarnaast leer je 3D-printen en lasercutten (4).

01

De toolbox

Maak kennis met de tools van de box: What’s in the box?

02

Inputs en outputs

De inspiratietool introduceert je tot ludieke voorbeelden van input-outputcircuits.
Heb je zelf een leuk ideetje? Verstuur dit dan via de simulatietool!

03

Ontwerp jouw eerste prototypes

Leer een prototype coderen a.d.h.v. de instructietools.

04

3D-Printen en Lasercutten

Wil jij een 3D-print of Lasercut integreren in jouw prototype? We bezoeken een Brussels Fablab en maken kennis met gesofisticeerde apparatuur om 3D-prints en Lasercuts te maken.

Vervolgens leert het GLUON-team jou werken met software om 2D- en 3D-modellen te ontwerpen.

03

WHAT is jouw project?

Onder begeleiding van een kunstenaar nemen we alle mogelijkheden van PlugNPlay onder de korrel. We brainstormen over innovatieve projecten binnen een thema zoals climate change.

Je maakt ook kennis met strategieën die je kan integreren in jouw project, zoals Gamification.

Op het einde van de dag zit jouw hoofd vol inspirerende ideeën. Tijd om na te denken over een eigen project en jouw eerste projectvoorstel(len) te delen via het Discord-platform!

04

Prototyping: ACT!

We gaan van start met de ontwikkeling van een eigen project.

Selecteer jouw project

Welk project zal jij ontwikkelen? Na een dag vol brainstormen en met advies van experts maak je de beste en meest realistische keuze.

Maak een schets

Geef jouw project een voorlopige naam en maak een schets.

Organiseer jezelf

Een beetje organisatie bij de ontwikkeling van jouw project kan geen kwaad. We bespreken hoe je de organisatie van een project aanpakt, hoe we elkaar kunnen helpen,…
Hier alvast enkele Tips & Tricks om je goed te organiseren.

Ontwikkel jouw prototype

Wanneer jouw idee en planning helemaal op punt staan, kan je van start gaan. Programmeren, lasercutten, 3D-modellen, alles kan en mag! We helpen je graag met de finale afwerking.

05

Presentatie: PITCH!

Geef jouw afgewerkte prototype een finale NAAM en OMSCHRIJVING, en PRESENTEER het met trots aan de wereld!

Zoals elk goed kunstwerk moeten anderen het zien, horen, of misschien wel aanraken… Er zijn tal van manieren om jouw werk te presenteren: een video met jou in het centrum, een video met jouw prototype in het centrum, een ppt, en meer. Raadpleeg alvast onze Manuals voor het maken van een presentatie in Virtual/Augmented Reality of Stop Motion.

Hieronder alvast een overzicht van gerealiseerde projecten.

Weerhuisje - Bart Stolle

Het weerhuisje van kunstenaar Bart Stolle is een speling op de typische Oostenrijkse weerhuisjes die weersvoorspelling aangeven met een bewegend mannetje. Hij programmeerde een M5Stick met animaties die wijzigen naargelang de omgevingstemperatuur, -vochtigheid en -luchtdruk. Het scherm is gevat in een ge-3D-print huisje met dak.

Si o No - Juan Pablo

In de oudheid konden we met onze vragen terecht bij een astroloog, tegenwoordig bestaan er tal van digitale alternatieven. Kunstenaar Juan Pablo koos voor de middenweg en ontwierp een fysiek-digitaal prototype voor mensen die kampen met grote onzekerheden.

Hoe ga je aan de slag met deze waarzegger? Denk na over een ja/neen-levensvraag (1), lees het gegraveerde rijmpje voor (2), bedek ‘het oog’ gedurende 5 seconden (3), en wacht op het antwoord (4).

Gyro - Katya Ev

Volgens Katya Ev staat het zwaailicht voor de kracht van ‘staatsmacht’ en ‘gevaar’. Als maatschappijkritische kunstenares zet zij mensen aan om deze kracht zelf in handen te nemen. Hiertoe ontwikkelde ze een klein draagbaar zwaailicht voor ieder die zich op straat begeeft. Om de kracht van het volk te visualiseren zal ze een platform ontwikkelen voor datavisualisatie van alle Gyro-gebruikers (locatie, naam, opmerkingen).

Slimme Bloempot

Gaan jouw plantjes thuis ook dood van de dorst? Dan is de ‘Slimme Bloempot’ redder in plantennood. Dit is een handige tool die aangeeft hoeveel water er nog in de plantengrond zit. Dankzij sensoren en een personaliseerbaar scherm kun je gemakkelijk visualiseren hoe jouw plant zich “voelt”.

Trasher Boot - Sam Dewaele

Sam ergert zich aan het plastic in de zee en rivieren. Daarom bedacht hij een oplossing om de afvalberg in onze wateren te verkleinen: “de Trasher”. Deze boot is geprogrammeerd om afval uit het water te scheppen. Hij maakte ge-3D-printte boot met een schepje dat aangestuurd wordt door een motor en elke 10 seconden afval uit het water haalt.

JIMI - Waterproject

Het team van Jalyl, Islam, Mourad en Imrane (acroniem: JIMI) bedacht een campagne die ons bewust maakt van het watertekort in Afrika. Ze programmeerden een fiets -van het Brusselse bedrijf Cowboy- die water produceert tijdens het fietsen. Zo komt er na elke 10 meter een druppeltje water vrij in een waterfles: metafoor voor hoeveel kilometers sommige mensen wandelen om een bidon water te halen.

 

Heb je een vraag?

Bel ons

+32 (0)2 503 19 56

MAIL ONS

education@gluon.be

Bezoek DE website VAN GLUON

www.gluon.be